Bliżej Śląska, bliżej Twoich spraw

Opel Mokka - Historia

Dodano: , źródło: Artykuł sponsorowany

Opel Mokka to kompaktowy crossover SUV sprzedawany przez niemiecką markę motoryzacyjną Opel od 2012 roku. W 2016 roku Opel Mokka został przemianowany na Mokka X. W Wielkiej Brytanii jest również sprzedawany pod marką Vauxhall a w Ameryce północnej i Chinach jako Buick Encore.

W 2020 roku na rynku pojawiła się druga generacja Opla Mokki, która wiązała się z przejęciem marki Opel i Vauxhall przez grupę PSA w 2017 roku.  Nazwa samochodu została ponownie przemianowana na Mokka, pozbywając się przyrostka "X". Nazwa Mokka wywodzi się od małych, okrągłych ziaren kawy odmiany Coffea Arabica. 

Pierwsza generacja Opla Mokka

Pierwsza generacja samochodu bazowała na platformie Gamma II opracowanej przez GM i była dostępna w wersjach z napędem na przednie i na cztery koła. Opcją napędu na cztery koła był inteligentny system AWD, który utrzymuje 100% napędu na przednie koła do momentu wykrycia przez system poślizgu, szybkiego startu lub ciasnego zakrętu, w którym to przypadku może wysłać do 50% momentu obrotowego na tylne koła.

Opel Mokka okazał się sporym sukcesem. Produkcja i sprzedaż samochodu rozpoczęła się jesienią 2012 roku. Do lutego 2013 roku Opel miał ponad 80 000 zamówień na Mokkę, a po dwóch miesiącach 100 000 zamówień. Do października 2014 roku w Europie zamówiono ponad 300 000 Opli Mokka. W styczniu 2016 roku Opel ogłosił 500 000 zamówień na Mokkę ogółem.

W 2019 roku Opel zaprzestał produkcji Mokki pierwszej generacji w ramach pełnego przejścia Opel/Vauxhall na platformy samochodowe Groupe PSA. Pojazd jest nadal sprzedawany pod marką Buick.

Lifting Opla Mokka

W kwietniu 2016 roku Opel i Vauxhall zaprezentowały zaktualizowaną wersję modelu Mokka na rok modelowy 2017, oznaczoną jako Mokka X, która weszła do sprzedaży pod koniec 2016 roku. Nowa Mokka X przechodzi lifting z bardziej eleganckimi reflektorami, zmodernizowanymi zderzakami, nowymi światłami tylnymi w technologii LED oraz zmienionym wnętrzem z całkowicie nową deską rozdzielczą, zestawem wskaźników i konsolą środkową. W modelu Mokka X wprowadzono również mocniejszy, opcjonalny silnik benzynowy o mocy 150 KM.

Silniki

Wprowadzona w 2012 roku Mokka była oferowana z trzema silnikami do wyboru: 1,6-litrowym benzynowym o mocy 115 PS (85 kW; 113 KM), 1,4-litrowym turbo benzynowym o mocy 140 PS (103 kW; 138 KM) i 1,7-litrowym dieslem o mocy 130 PS (96 kW; 128 KM).

Inne silniki benzynowe i wysokoprężne były oferowane później, w tym 152 PS (112 kW; 150 KM) 1,4-litrowy silnik turbo benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa z kontrowersyjną funkcją start/stop wprowadzoną w roku modelowym 2016.

Większość silników jest sparowana standardowo z 5-biegową (tylko silnik benzynowy MPI o pojemności 1,6 litra) lub 6-biegową manualną skrzynią biegów, z technologią stop/start zaczynającą się już w roku modelowym 2014. Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z trybem aktywnego wyboru jest opcjonalnie dostępna dla wybranych silników benzynowych i wysokoprężnych, w tym dla silników benzynowych MPI Turbo o pojemności 1,4 litra i wysokoprężnych CDTI o pojemności 1,7 litra, zarówno dla modeli z napędem na przednią oś, jak i na przednią oś (AWD).

Technologia Start/Stop w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów pojawiła się po raz pierwszy wraz z wprowadzeniem nowego, mocniejszego (112 kW; 150 KM), 1,4-litrowego silnika benzynowego B14XFT z bezpośrednim wtryskiem paliwa (DI) VVT Turbo w roku modelowym 2016 i została włączona do innych wybranych silników benzynowych i wysokoprężnych połączonych z automatyczną skrzynią biegów do roku modelowego 2018.

Druga generacja Opla Mokki 2021

Opel Mokka 2021 to crossover przeznaczony dla kierowców ceniących sobie funkcjonalność, ergonomię i nowoczesny design. W drugiej generacji samochodu zauważalne są spore zmiany pod względem wyglądu, konstrukcji i nazwy. Producent zdecydował się zrezygnować z oznaczenia “X”, wracając tym samym do pierwotnej nazwy. Dodatkowo samochód jest pierwszym modelem z nowym logo marki. Mokka II został zbudowany na platformie CMP. Jest to drugi po Corsie model Opla zbudowany od podstaw w ramach francuskiego koncernu PSA. Druga generacja Mokki 2021 jest o 12,5 cm krótsza od poprzednika, natomiast rozstaw osi zwiększył się o 2 mm.

Charakterystycznym elementem samochodu jest Opel Visor, czyli całkowicie nowa stylistyka przedniej maski, połączenia logo i reflektorów z klapą. Rozwiązanie to doskonale komponuje się z reflektorami Eco-LED. Światła do jazdy dziennej swoim kształtem przypominają skrzydła. Warto wspomnieć, że nowoczesny design przedniej części Mokki stanie się znakiem rozpoznawczym, dla wszystkich modeli samochodów marki Opel

Dodatkowo samochód jest wyposażony w nowoczesny kokpit, na którym znajdują się dwa połączone ze sobą ekrany o przekątnej 10 i 12 cali. Pierwszy z nich wyświetla cyfrowe wskaźniki, natomiast drugi odpowiada za sterowanie multimediami i funkcjami pokładowymi. Przy tym producent nie zdecydował się całkowicie zrezygnować z fizycznych przycisków.

 

Silniki Opla Mokki 2021


Opel Mokka w wersji benzynowej wyposażona jest w 3-cylindrowy silnik o pojemności skokowej 1,2 litra. Jednostka napędowa wykonana jest ze stopu aluminium, dzięki czemu jest wyjątkowo lekka. Silnik występuje w wersjach o mocy 100 KM i 130 KM (momenty obrotowe odpowiednio to 205 Nm i 230 Nm), jest standardowo wyposażony w układ Start/Stop.

Wartą uwagi alternatywą dla wersji benzynowej jest czterocylindrowy silnik diesla o objętości skokowej 1,5 litra. Opel Mokka z silnikiem wysokoprężnym jest skierowany do kierowców, którzy pokonują dłuższe trasy i chcą uzyskać możliwość jeszcze większych oszczędności paliwa. Silnik ten zapewnia dynamiczne przyspieszanie w ruchu miejskim oraz wysoką kulturę pracy przy jeździe z prędkościami autostradowymi.

Benzynowe i wysokoprężne jednostki napędowe zastosowane w Oplach Mokka 2021 spełniają najbardziej rygorystyczne normy emisji spalin

Systemy wspierające zastosowane w Oplu Mokka 2021

  • Adaptacyjny tempomat
  • Rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości
  • Automatyczne hamowanie awaryjne (AEB)
  • Wspomaganie utrzymania na pasie ruchu
  • Układ ostrzegania o pojeździe w martwym polu
  • System wykrywania zmęczenia kierowcy
  • Funkcja monitorowania przestrzeni po bokach „Flank Guard”
  • Panoramiczna kamera cofania 180 stopni

Opel Mokka-e

Druga generacja Opla Mokka 2021 to pierwszy w historii Corssover oferowany w wersji z silnikiem benzynowym, wysokoprężnym i elektrycznym.

Mokka-e, całkowicie elektryczna wersja modelu Mokka, jest zasilana akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 50 kWh, a jej zasięg według WLTP wynosi 322 km. Dostępne są trzy tryby jazdy: Sport, Eco i Normal. Wersja elektryczna samochodu ma moc 136 KM, która pozwala się rozpędzić samochodowi do maksymalnie 150 km/h. Opel Mokka-E korzysta z maksymalnego momentu obrotowego podczas ruszania, dlatego świetnie sprawdza się w ruchu miejski. Zalety elektrycznej Mokki zauważymy szczególnie na światłach, gdzie nie ma sobie równych.

Chłodzony płynem zestaw akumulatorów w elektrycznej Mokka-e składa się z 216 ogniw litowo-jonowych, ułożonych w 18 modułów po 12 ogniw, co daje łączną pojemność elektryczną 50 kWh. Samochód można ładować bezpośrednio ze zwykłego gniazdka, które jest właściwie bezgłośne. Zestaw akumulatorów objęty jest 8-letnią gwarancją lub ograniczeniem do 160 000 km na zachowanie 70% maksymalnej pojemności.

Opel Mokka na przestrzeni lat przeszedł dużą metamorfozę. Najnowsza wersja samochodu zyskała nowoczesny design i została wyposażona w zaawansowane technologie poprawiające komfort jazdy. Nowa Mokka to dynamiczny i oszczędny SUV, który świetnie sprawdza się w warunkach miejskich, a przy tym jest tani w eksploatacji. A Wam która generacja Opla Mokki najbardziej przypadła do gustu?

Ładowanie Rozmowy