Zarząd GZM postanowił wdrożyć od 16 stycznia 2023 roku nową taryfę ZTM. Wprowadzono tym samym kilka nowych rozwiązań dla pasażerów, w tym opcję „Podróż Start/Stop”, a także taryfę czasową, dostępną w aplikacji mobilnej i portalu Transport GZM.
W połowie stycznia wejdzie w życie nowa taryfa Zarządu Transportu Metropolitalnego, która ma być ułatwieniem dla pasażerów. Obecne ceny biletów nie ulegną zmianie, jednak wdrożona zostanie opcja „Podróż Start/Stop”, a w niej przedziały czasowe na 5, 10 i 15 minut – zatem zdecydowanie krótsze od obecnych biletów jednorazowych/krótkookresowych.
Korzyści dla pasażerów w nowej opcji jest wiele. Przede wszystkim, w ramach funkcjonalności „Podróż Start/Stop” aplikacja sama naliczy opłatę za przejazd, wybierając najkorzystniejsze dla pasażera rozwiązanie. Jedyne, co pasażer będzie musiał zrobić rozpoczynając podróż, to zarejestrować wejście do pojazdu poprzez zeskanowanie kodu QR lub wpisanie odpowiedniego kodu, znajdującego się w pojeździe – wyjaśnia Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM.
Przejazd komunikacją ZTM już od złotówki
Opłata za podróż w opcji normalnej do 5 minut ma wynieść docelowo 2 zł. Na początku, czyli do 31 marca zostanie ona obniżona do złotówki. Przejazd trwający od 5 do 10 minut będzie kosztował 3 zł, a od 10 do 15 minut – 3,50 zł. Bilety ulgowe będą tańsze o połowę.
Dziennie nie zapłacimy za przejazd więcej niż 12 złotych
Przy wyborze opcji „Podróż Start/Stop” pasażerowie za przejazdy w ciągu dnia nie zapłacą więcej niż zakłada taryfa dzienna, czyli 12 złotych (bilet normalny). Agregacja opłat za przejazdy sprawi, że system pod koniec dnia podliczy wszystkie opłaty poniesione przez pasażera. Jeśli suma opłat przekroczy wartość biletu „dziennego”, wówczas system anuluje wyliczane w ciągu dnia opłaty i za cały dzień pobierze opłatę w wysokości ceny biletu dziennego.
Co istotne, nie trzeba bać się o przesiadki – w opcji „Podróż Start/Stop” system uwzględni nie tylko czasy poszczególnych przejazdów, ale także ewentualne przesiadki, które trwają nie więcej niż 30 minut. Na koniec dnia system potraktuje kolejną podróż jako kontynuację czasu z poprzedniego pojazdu.
By móc skorzystać z tej opcji, pasażer będzie musiał za pomocą aplikacji zarejestrować wyjście z pojazdu, a później wznowić podróż w ciągu pół godziny.
Możliwość tę wprowadzamy z myślą o pasażerach, którzy w trakcie jednej podróży muszą się przesiadać. Dzięki temu mechanizmowi będą mogli spokojnie zmienić linię płacąc wyłącznie za czas podróżowania autobusem, trolejbusem czy tramwajem – wyjaśnia Grzegorz Kwitek.