Estakada nad chorzowskim rynkiem jest w tak złym stanie, że jej użytkowanie może grozić katastrofą. Została wyłączona z użytkowania. Szukajcie objazdów!
Estakada zagrożeniem dla mieszkańców. Miasto wydaje komunikat
Urząd Miasta wydał ważny komunikat dotyczący wyłączenia z użytkowania estakady prowadzącej nad rynkiem. Czytamy w nim, że w ekspertyzach wykonanych niedawno podczas oględzin obiektu, przedstawiono informacje o tym, iż nie wykazuje ona żadnej nośności i ulegnie awarii lub katastrofie. Zasugerowano jej natychmiastowe wyłączenie z użytkowania. Tak też się stało.
Kierując się troską o ludzkie zdrowie i życie, w pełnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo Mieszkańców regionu i użytkowników dróg krajowych, Szymon Michałek Prezydent Miasta Chorzów podjął decyzję o całkowitym wyłączeniu z użytkowania Estakady w ciągu ul. Katowickiej DK79 w Chorzowie od dnia 2 czerwca 2025 roku, godz. 14.30. Wyłączenie obiektu z użytkowania nastąpi zarówno w zakresie poruszania się po obiekcie, jak i pod nim. - czytamy w komunikacie.
Ekspertyzy dotyczące stanu technicznego obiektu budzą duże emocje. To, co ujawniło miasto jest bardzo niepokojące.
2 czerwca 2025 roku do Urzędu Miasta Chorzów wpłynęły wnioski Ekspertyzy technicznej Estakady w ciągu ul. Katowickiej DK79 w Chorzowie, opracowanej przez Biuro Projektowe TOKBUD, na zlecenie Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Chorzowie. Celem opracowania była ocena stanu technicznego obiektu mostowego i jego przydatności do użytkowania w obecnym stanie. Opracowanie objęło wykonanie czynności eksperckich badań diagnostycznych oraz analiz statyczno-wytrzymałościowych. W przedmiotowej ekspertyzie wskazano, że estakada nie wykazuje żadnej nośności i ulegnie awarii lub katastrofie. Estakadę należy niezwłocznie wyłączyć z użytkowania, w sposób stały uniemożliwiając do niej dostęp.
Miasto sugeruje i zaleca trasy alternatywne
W komunikacie urzędu miasta są informacje o alternatywnych trasach dla ruchu kołowego oraz pieszego. Wszystkie one mają być na bieżąco aktualizowane na stronie magistratu oraz w mediach społecznościowych.
Wszystkie służby miejskie są w pełnej gotowości i do dyspozycji Mieszkańców – jesteśmy dla Was, by służyć wsparciem. Apelujemy do mieszkańców regionu i użytkowników tranzytowych, by planując podróż omijali Estakadę w ciągu DK79 – wybierając alternatywne trasy. Prosimy, by już w miastach ościennych kierować się na Drogową Trasę Średnicową, DK94, A1 lub A4.
Przejście dla pieszych ma być dokładnie oznakowane. Nie wiadomo jeszcze, co z lokalami użytkowymi pod estakadą. Próbujemy się skontaktować z niektórymi, jednak nie możemy się dodzwonić.
Paradoksalnie, wielu na to czekało. To może być szansa
Estakada nad rynkiem od wielu lat budzi społeczny sprzeciw wielu mieszkańców oraz części środowiska architektów i urbanistów. Choć znacznie ułatwia przemieszczanie się po mieście, czyniąc też z Chorzowa miasto tranzytowe pomiędzy Katowicami, Bytomiem a Tarnowskimi Górami, nie da się ukryć, że przed jej wybudowaniem chorzowski rynek wyglądał zdecydowanie lepiej.
Mieszkanie w jej pobliżu też nie jest niczym przyjemnym (wiem to z własnego doświadczenia). Hałas, drgania, zanieczyszczenie spalinami, wszystko to ma wpływ na komfort mieszkańców. O konieczności wyburzenia estakady i poprowadzeniu tranzytu innymi, alternatywnymi trasami mówi się od lat.
Kilka słów w tej sprawie dodał w komentarzu pod wpisem magistratu architekt, Maciej Franta.
Estakada już dawno, lata temu powinna być wyburzona! Modelowanie ruchu oraz dane naukowe wstępnie wskazują, że ta trasa jest kompletnie niepotrzebna bo ponad 95% to tranzyt i nie służy on w żadnym prawie stopniu mieszkańcom Chorzowa a zbudowana była dawno zanim były trasy szybkiego ruchu jak chociażby DTŚ. Przepustowość drogi była przez półtora roku ograniczona o połowę i jak widać było gołym okiem problem wagi tej trasy jest wielokrotnie wyolbrzymiony a właściwie mogłoby jej nie być bo ruch równomiernie rozłoży się po siatce miast! To absurd, że miasto „płaci haracz” sąsiednim miastom od kilkudziesięciu lat tylko po to, aby część kierowców spoza Chorzowa miała 10 min szybciej do pracy w Katowicach. Stoimy przed najlepszą od wielu lat okazją do wyburzenia tego mostu i zaprogramowania rozproszenia ruchu z usunięciem całkowicie tej nitki połączenia i w końcu zrewitalizowania i połączenia naszego parkowego miasta w jedną spójną całość usuwając całą nitkę od okolic Selgrosa aż do Stadionu Śląskiego! To nasza wspaniała szansa - jedna na kilkadziesiąt lat, aby żyć w przyjaznej przestrzeni i zmienić oblicze Chorzowa. Możemy mieć wspaniały rynek i scalone zielone miasto a także piękną zadrzewioną aleję rynkową od Chorzowa drugiego przez rynek skończywszy na Stadionie Śląskim - żadna obwodnica nie jest potrzebna i nigdy nie była - to kit starej urbanistyki! Oddajmy te kwestie fachowcom, współpracujmy z Metropolią i idźmy ku jakości naszej przestrzeni! - napisał architekt.
Nie wiadomo jeszcze, jak długo obiekt będzie niedostępny. Na stronie magistratu brak daty odwołania, ale w niektórych komunikatach publikowanych w sieci widnieje data 02.07.2025 r. jest to jednak mało prawdopodobne, by uporać się z problemem do tego czasu.