Bliżej Śląska, bliżej Twoich spraw

Kursy autobusów na trasie Katowice-Rybnik zlikwidowane. Powstała specjalna petycja

Dodano: , źródło: INTER [FB]/Stowarzyszenie REGIOS [FB]/własne

Pasażerowie jedynego połączenia autobusowego między Katowicami i Rybnikiem zostali na lodzie. Wraz z 1 maja firma INTER sp. z o.o. zdecydowała się na likwidację cieszących się popularnością kursów. W sieci znalazła się petycja do marszałka Jakuba Chełstowskiego. Czy na tym odcinku uda się stworzyć alternatywę dla kolei?

Wraz z 1 maja likwidacji uległo połączenie autobusowe Rybnik – Katowice, które przez kilkanaście lat zapewniała wielu pasażerom firma INTER sp. z o.o. Kursy busów z dworca autobusowego na ul. Sądowej cieszyły się sporą popularnością. Mimo to, spółka zdecydowała się zrezygnować z prowadzenia transportu na tej trasie.

Podjęcie tej trudnej decyzji ma wyłącznie uzasadnienie w rachunku ekonomicznym, który nie pozwala na utrzymanie dotychczasowego rozkładu jazdy. Obniżająca się liczba Pasażerów oraz zmiana preferencji środka transportu (alternatywa dotowanej kolei) nie pozwala nam z przyczyn finansowych na uczciwą konkurencję. Działamy na zasadach komercyjnych bez żadnego dofinansowania – informował 23 kwietnia 2023 zarząd Inter sp. z o.o.

W mediach społecznościowych zawrzało. Stali pasażerowie busów firmy są zbulwersowani taką decyzją, a wiele osób podkreśla w komentarzach, że podany powód likwidacji połączenia do Rybnika jest sprzeczny z rzeczywistością.

W stosunku do linii Katowice – Rybnik sytuacja zupełnie niezrozumiała, ponieważ te busy zawsze były obłożone. Czasem brakowało miejsc – przekonuje jeden z pasażerów.

Akurat busy na trasie Katowice - Rybnik bardzo często są przepełnione i brakuje miejsca. Osobiście zrezygnowałam z wiecznie awaryjnych i drogich Kolei Śląskich na rzecz Interbusa. Szkoda – czytamy.

Dojeżdżałam Interem z Rybnika do Katowic do pracy. Cena za bilet zakupiony przez Internet to 11 zł, a przy zakupie "Tam i powrót" – 11 zł i 9 zł, czyli wychodzi 10 zł za połączenie. Cena jest wręcz zaskakująco niska jak na obecne czasy. Byłabym w stanie płacić 50-60 proc. więcej. Likwidacja tego połączenia to ogromna strata dla mieszkańców Rybnika.

Serio kocham jazdę tymi busami i nawet większa cena za przejazd Rybnik-Katowice nie sprawiła by, że ludzie przestali by wybierać ten środek transportu. Dlaczego więc nie spróbujecie najpierw zwiększyć cenę za przejazd, zamiast od razu likwidować całe połączenie? – część komentujących podkreśla sporną kwestię rentowności.

Decyzja zarządu spółki była jednak ostateczna i od 1 maja nie wsiądziemy już do busów jadących do Rybnika.

Petycja do marszałka Chełstowskiego w sprawie połączeń autobusowych Katowice - Rybnik

O sprawie zrobiło się głośno, a na liczne głosy dotychczasowych pasażerów postanowiło odpowiedzieć Stowarzyszenie REGIOS. W ten sposób powstała specjalna petycja do Jakuba Chełstowskiego w sprawie „podjęcia działań mających na celu wprowadzenie połączeń autobusowych na relacji Rybnik-Katowice przez instytucje samorządu terytorialnego województwa śląskiego do czasu zagospodarowania popytu przez przedsiębiorstwa prywatne”.

Przekonują, że funkcjonowanie alternatywnego dla kolei połączenia Katowice – Rybnik jest na tyle istotne, że pasażerowie zlikwidowanych busów postanowili we własnym zakresie zacząć organizować dojazdy samochodami, co „świadczy o ich determinacji do niekorzystania z alternatywy jaką są połączenia Kolei Śląskich i PKP Intercity”.

Decyzja spółki INTER o wycofaniu połączenia autobusowego Katowice-Rybnik była dla nas zaskoczeniem. Wiemy, że wiele osób korzystało z niego m. in. celem dojazdu do miejsca pracy i ceniło bardziej niż połączenia kolejowe (Kolei Śląskich oraz PKP Intercity). Połączenie cieszyło się dużym zainteresowaniem mieszkańców woj. śląskiego, w szczególności w godzinach porannych oraz popołudniowych wynikających z dojazdów do oraz z miejsca pracy. Z analizy głosów użytkowników tego połączenia wynika między innymi, że autobus był bardziej "pewny" i mniej się spóźniał, jechał krócej i był bardziej wygodny. Ponadto dotychczasowi użytkownicy połączenia wolą się samodzielnie organizować na dojazdy po likwidacji linii autobusowej niż korzystać z usług kolejowych, co pokazuje sporą determinację. Mamy też informacje z pierwszej ręki jakie są obecnie nastroje pasażerów. Planujemy też podjąć inne działania w tym zakresie, które nie angażują instytucji i środków publicznych – deklarują Tomasz Skowron, Jakub Jędruś i Krzysztof Szweda reprezentujący REGIOS.

Petycję [LINK] do tej pory poparło 287 osób, które w licznych komentarzach zwracają uwagę na punktualność przewozu, gwarancję dotarcia do pracy i na uczelnię, a także na serdeczną i miłą obsługę, która niejednokrotnie zabierała większą liczbę pasażerów niż miejsce przewidziane w busie.

Połączenie Rybnik – Katowice nie jedynym zlikwidowanym z 1 maja połączeniem. Pasażerowie nie będą mogli również korzystać z kursów na trasie Gliwice – Kraków i Jaworzno – Kraków.

Ładowanie Rozmowy