7 kwietnia w ramach „Niedzieli w Pałacu” przyjdź na Spotkanie z Mistrzem – Henrykiem Konwińskim - tancerzem, choreografem, reżyserem, pedagogiem, wieloletnim solistą baletu Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.
Spotkanie z Henrykiem Konwińskim
Spotkaniu towarzyszyć będzie oprawa taneczna scen baletowych w wykonaniu Ellen Bremer i Alberto Pecetto solistów baletu Opery Śląskiej.
Podczas spotkania będziemy nawiązywać do książki autorstwa Magdaleny Mikrut – Majeranek „HENRYK KONWIŃSKI. HISTORIA TAŃCEM PISANA”.
Szczegóły wydarzenia:
- data: 7 kwietnia
- godzina: 17:15
- miejsce: Pałac hrabiów Henckel von Donnersmarck
- wstęp: 5 zł
Henryk Konwiński jest krajowym rekordzistą w liczbie wystawionych spektakli. Jego dorobek choreograficzny obejmuje niemal wszystkie pozycje baletu klasycznego oraz wiele opracowań do muzyki współczesnej. Jest także choreografem, reżyserem i inscenizatorem wielu spektakli operowych, musicalowych i operetkowych oraz przedstawień teatrów dramatycznych.
Naukę tańca rozpoczął w ognisku baletowym w Poznaniu, następnie dojeżdżał na zajęcia w warszawskiej szkole baletowej i w 1962 roku uzyskał dyplom jako ekstern.
Edukację łączył z pracą w Operze im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, gdzie zadebiutował w 1956 roku w Panu Twardowskim Ludomira Różyckiego (w choreografii Feliksa Parnella). Współpracował z wybitnymi polskimi choreografami, m.in. z Witoldem Borkowskim, Conradem Drzewieckim, Teresą Kujawą, Stanisławem Miszczykiem, Eugeniuszem Paplińskim i wspomnianym już Feliksem Parnellem. Był stypendystą Het Nationale Ballet w Amsterdamie, Nederlands Dans Theater w Hadze, Baletu XX wieku Maurice’a Béjarta w Brukseli oraz Alicii Alonso w Hawanie.
Współpracował z wieloma polskimi zespołami, ale najdłużej związany jest z Operą Śląską w Bytomiu. Na scenie bytomskiego teatru wystawił wiele spektakli baletowych i operowych, rozpoczynając od realizacji choreografii Nocy Walpurgii w operze Faust Charles’a Gounoda w 1971 roku. Trzy lata później przygotował pełnospektaklowy balet: polską prapremierę Stworzenia świata Andrieja Pietrowa, opartą na satyrycznych rysunkach Jeana Effela.
Był wielokrotnie nominowany i nagradzany Złotą Maską, jest także laureatem Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Choreograf (2010) i Najlepsza Choreografia (2017), Statuetki Terpsychory – nagrody specjalnej Sekcji Tańca i Baletu ZASP (2014); otrzymał Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (2005), Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2011) oraz Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski (2018).
Wybrane choreografie baletowe: Stworzenie świata (Opera Śląska, 1974), Wariacje (Opera Śląska, 1977), Romeo i Julia (Opera im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, 1979), La Peri (Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, 1980), Coppelia (Opera Śląska, 1987), Ad montes (Opera Śląska, 1994), Pan Twardowski (Opera Śląska, 1995), Dziadek do orzechów (Opera Śląska, 1997), Krzesany (Teatr Wielki w Łodzi, 2016), Don Kichot (Opera Śląska, 2019).
Pałac hrabiów Henckel von Donnersmarck w Nakle Śląskim siedzibie Centrum Kultury Śląskiej