Bliżej Śląska, bliżej Twoich spraw

Spektakl CABARET

  • Rozpoczęcie wydarzenia:
  • Miejsce wydarzenia: Chorzów

John Kander, Joe Masteroff, Fred Ebb, CABARET, musical w 2 aktach.

Spektakl dla widzów powyżej 14 lat.

NAGRODA ARTYSTYCZNA ZŁOTA MASKA 2020 dla KAMILA FRANCZAKA za rolę Mistrza Ceremonii!
NOMINACJA DO TEATRALNEJ NAGRODY MUZYCZNEJ im. Jana Kiepury 2020 dla KAMILA FRANCZAKA za rolę Mistrza Ceremonii! 

Teatr Rozrywki zaprasza na jeden z najgłośniejszych musicali świata: Cabaret

Pozornie jest to tylko opowieść o dwojgu młodych ludzi, których łączy nagłe uczucie. Pozornie tylko na drugim planie znajduje się dramatyczna relacja dwojga starszych ludzi, którym okrutne koło Historii nie pozwala na późną, być może ostatnią miłość. Cabaret jest przede wszystkim świetnie skonstruowaną, pełną wspaniałej, przebojowej muzyki opowieścią o rodzącym się nazizmie.

W burzliwych latach, jakie nastały po zakończeniu I wojny światowej, Berlin zmienił się w prawdziwie kosmopolityczne miasto. Koniec ograniczeń i zakazów, wyraźne rozluźnienie moralne i obyczajowe oraz – zrozumiała po wojennym koszmarze –  afirmacja życia przyniosły ze sobą podmuch liberalizmu, a nawet rozwiązłości. W tej atmosferze w Berlinie świetnie czuć się zaczęli przybysze z różnych stron i z różnych półświatków: ekspresjoniści, seksomaniacy, tancerze-nudyści, defraudanci, królowie czarnego rynku, narkomani, transwestyci, sutenerzy, prostytutki, magowie…

Taka szemrana publiczność zaczęła pojawiać się co noc w berlińskich kabaretach: w zadymionych, gwarnych lokalach, przy maleńkich stolikach zastawionych trunkami, toczyło się nader prawdziwe życie. Striptiz, jazz i orgia tańca…

A tymczasem na ulicach rosło i pęczniało coś, co do dzisiaj wprawia w zdumienie historyków. Trudno bowiem wyjaśnić, dlaczego wolny, leżący w centrum Europy naród – naród o bogatej historii i tradycji – wyrzekł się dobrowolnie swojej wolności i pogrążył najpierw w zbiorowym szaleństwie, a później w morzu zbrodni.

O tym właśnie momencie, gdy granicząca z histerią afirmacja życia spotyka się z narastającą grozą nazizmu, opowiada musical Cabaret. Genialne dzieło Kandera, Masteroffa i Ebba znowu jest niebezpiecznie aktualne...

  • muzyka: John Kander
  • libretto: Joe Masteroff na podstawie noweli Christophera Isherwooda Pożegnanie z Berlinem i sztuki Johna van Drutena I Am a Camera
  • piosenki: Fred Ebb
  • przekład: Kazimierz Piotrowski
  • polskie słowa piosenek: Wojciech Młynarski, Jacek Bończyk
  • reżyseria: Jacek Bończyk
  • choreografia: Inga Pilchowska
  • scenografia: Grzegorz Policiński
  • kostiumy: Anna Chadaj
  • kierownictwo muzyczne: Mateusz Walach
  • kierownictwo wokalne: Ewa Zug
  • konsultacje wokalne: Danuta Sendecka
  • reżyseria światła: Grzegorz Policiński
  • realizacja: Marek Mroczkowski
  • dźwięk: Paweł Łosik oraz Michał Konofol, Patryk Maskiera i Piotr Synecki
  • producent: Estera Sławińska-Dziurosz
  • asystent reżysera: Anna Ratajczyk
  • asystent choreografa: Natalia Gajewska
  • asystent kostiumografa: Magdalena Wiluś
  • inspicjent: Iwona Bruch

OBSADA:

  • MISTRZ CEREMONII: Kamil Franczak (gościnnie)
  • SALLY BOWLES: Wioleta Malchar
  • CLIFFORD BRADSHAW: 
    • Maciej Kulmacz w dniach 1-3 kwietnia  
    • Hubert Waljewski w dniach 6-9 kwietnia 
  • FRÄULEIN SCHNEIDER: 
    • Maria Meyer w dniach 1-3 i 6 kwietnia
    • Elżbieta Okupska (gościnnie) w dniach 7-9 kwietnia
  • HERR SCHULTZ: 
    • Mirosław Książek w dniach 3-9 kwietnia
    • Dariusz Wiktorowicz (gościnnie) w dniach 1 i 2 kwietnia
    • Artur Święs (gościnnie) 
  • ERNST LUDWIG: Marek Chudziński
  • FRÄULEIN KOST: Anna Ratajczyk
  • CELNIK / MARYNARZ: Jakub Wróblewski
  • MAX: Bartłomiej Kuciel
  • BOBBY: Hubert Waljewski / Maciej Kulmacz w dniach 6-9 kwietnia / Dawid Pilszek w dniach 1-3 kwietnia
  • VICTOR: Piotr Brodziński
  • DWIE DAMY: Katarzyna Hołub i Anna Surma
  • TAKSÓWKARZ: Rafał Talarczyk
  • GORYLKA: Zuzanna Marszał
  • GIRLSY: Barbara Ducka, Katarzyna Hołub, Paulina Magaj-Szpak / Aleksandra Dyjas, Joanna Możdżan, Anna Surma, Magdalena Wojtacha
  • CHÓR KELNERÓW: Sławomir Banaś , Michał Gucma, Dominik Koralewski, Rafał Talarczyk, Przemysław Witkowicz, Tomasz Wojtan
  • BYWALCY KABARETU KIT KAT: Izabella Malik, Marta Tadla, Ewa Grysko, Beata Wojtan, Natalia Gajewska (gościnnie), Rafał Gajewski, Łukasz Majowski
  • zespół baletowy: Aleksandra Karch, Zuzanna Marszał, Małgorzata Mazurkiewicz, Katarzyna Osuch /Weronika Zięba, Maria Pitera /Sonia Sosna-Kostrzewa, Agnieszka Saletra, Sebastian Chwastecki, Maciej Cierzniak (gościnnie), Daniel Dąbrowski, Krzysztof Konopka

oraz 

  • STAGE BAND:
    • Lena Minkacz (gościnnie) – fortepian
    • Justyna Mikrut (gościnnie) – perkusja
    • Natalia Skorupka (gościnnie) – puzon
    • Aleksandra Fleszar (gościnnie) – saksofon tenorowy
    • i orkiestra Teatru Rozrywki, którą dyryguje Leszek Sojka (gościnnie)  

premiera – 30 i 31 marca 2019 r.

Czas trwania spektaklu 160 min z jedną przerwą

Przed każdym spektaklem istnieje możliwość zakupu wejściówki w cenie 29 zł.

Liczba biletów jest ograniczona, miejsca są nienumerowane. 

Jak pisze Daniel Wyszogrodzki w encyklopedycznym dziele „Ale musicale!”, Cabaret to „jeden z musicali wszech czasów, porywający i przełomowy (...) Musical dla dorosłych, «ociekający dekadencją» na tyle, na ile było to możliwe w 1966 roku na scenie. W znakomitej ekranizacji z 1972 roku pozwolono sobie na znacznie więcej...” Spektakl został uhonorowany m.in. ośmioma Tony Award 1967 (najlepszy musical, najlepsze piosenki, aktor drugoplanowy, aktorka drugoplanowa, reżyseria, choreografia, scenografia i kostiumy). W roku 1998 przyznano Tony Award za najlepszy revival, dla aktora, aktorki i aktora drugoplanowego. Poza tym, londyńskie revivale nagrodzono prestiżowymi Olivier Award: w 1994 r. dla najlepszej aktorki drugoplanowej oraz – w 2006 roku – dla aktorki drugoplanowej i za choreografię. 

Musical miał prapremierę na Broadwayu w listopadzie roku 1966, zaś na West End przywędrował w lutym 1968 r. W roku 1987 powstała nowa wersja musicalu – rozszerzona (revised), która jednak nie dotarła wówczas do Polski. A polska prapremiera Cabaretu (wg scenariusza z 1966 r.) odbyła się 26 czerwca 1992 r. w ówczesnej Operetce Wrocławskiej (dziś to Teatr Muzyczny Capitol). Reżyserował Jan Szurmiej. Rolę Clifforda Bradshawa zagrał wtedy Jacek Bończyk.

Trzy miesiące później (18 września 1992 r.) w Chorzowie miała miejsce premiera Cabaretu w reżyserii Marcela Kochańczyka. Choreografię ułożył Henryk Konwiński, scenografię zaprojektował Bogusław Cichocki, a kostiumy – Dorota Morawetz. Kierownictwo muzyczne objął Jerzy Jarosik. W postać Sally Bowles wcieliła się Maria Meyer, jako Clifford partnerował jej Cezary Jakubicki (jakiś czas później zastąpił go Mirosław Książek). Niezapomnianą parę stworzyli: Elżbieta Okupska jako Fräulein Schneider oraz Stanisław Ptak jako Herr Schultz. Ernsta Ludwiga zagrał Robert Talarczyk, a Fräulein Kost – Lidia Majerczak (później Agata Witkowska). Rolę Mistrza Ceremonii reżyser powierzył Jacentemu Jędrusikowi i była to jedna z najwspanialszych kreacji tego aktora. Publiczność pokochała chorzowski Cabaret od pierwszego wejrzenia. Krytycy również docenili przedstawienie, a Jury Nagrody Artystycznej ZŁOTA MASKA uhonorowało Cabaret. Cabaret w Teatrze Rozrywki wystawiany był do końca 2002 r.

projekt plakatu: Magdalena Marczyńska. Projekt jest jednocześnie pracą semestralną w Pracowni Wizerunku, Promocji i Identyfikacji w Katedrze Projektowania Graficznego na Wydziale Projektowym Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.

Prawa autorów libretta, piosenek i muzyki do musicalu Cabaret  ver. revised reprezentuje w Polsce
Agencja Dramatu i Teatru ADiT Elżbieta Manthey w Warszawie.
 

 


Teatr Rozrywki, ul. Marii Konopnickiej 1, 41-500 Chorzów