Na nadciśnienie i bezsenność, na stres, depresję i na stany lękowe. Na poprawę pamięci i zwiększenie ilorazu inteligencji. Na zbliżenie z Buddą, Jezusem, Allahem albo samym sobą. Właściwie trudno znaleźć jakieś negatywne skutki medytacji. Można ją praktykować w ruchu lub bezruchu. W ciszy i przez dźwięk. Muzyki medytacyjnej, w dwóch bardzo różnych wydaniach, nie mogło zabraknąć podczas naszej nowej serii koncertów przyjaznych sensorycznie – „Pianissimo”.
Program:
- Johann Sebastian Bach/Ferruccio Busoni
- „Nun komm’ der Heiden Heiland”
- Erik Satie
- 3 Gymnopédies
- Andrzej Nikodemowicz
- Medytacje nr 2 i 3 op. 83 (1986)
- 6 Medytacji na fortepian (1997)
- Kołysanka nr 2 (2009)
- Erik Satie
- 3 Gnossienne
- Johann Sebastian Bach/Myra Hess
- „Jesu bleibet meine Freude”
Andrzej Nikodemowicz to kompozytor, pianista i pedagog urodzony we Lwowie. Jego życiorys dobrze odzwierciedlał burzliwe koleje XX wieku. Dramat wojny, kłopoty z radziecką cenzurą i w końcu emigracja do Lublina. Tworzył przede wszystkim muzykę sakralną, znajdując w religii jedyną stałą wartość w zmieniającym się świecie. Jak mówił w wieku dojrzałym: „cała moja twórczość religijna jest w jakiejś mierze odzwierciedleniem mojej drogi pogłębienia wiary”.
Natomiast ezoteryczny Erik Satie odkrywał i kreował siebie na nowo przez całe życie. Po tym, kiedy wyrzucono go z konserwatorium, grywał w słynnym kabarecie Le Chat Noir na Montmartre, należał do sekty i godzinami podziwiał witraże w katedrze Notre Dame. Powtórnie zdecydował się na studiowanie dopiero w wieku blisko czterdziestu lat, niedługo potem stając się obiektem fascynacji o połowę młodszych kolegów.
Satie dystansował się jednak od awangardy, nie tylko w muzyce, ale i w życiu – niechętnie podchodził do wszystkich nowinek technicznych. Podobno tylko raz w życiu rozmawiał przez telefon i tylko raz w życiu słuchał radia. Medytację przy jego muzyce polecamy więc wszystkim, którym marzy się cyfrowo-informacyjny detoks.
Koncerty sensoryczne – nowa seria koncertowa NOSPR
Marzyły się nam i dlatego je robimy! Koncerty przyjazne sensorycznie, czyli wydarzenia przygotowane w myśl zasady „mniej znaczy więcej”. Przyciemnione światło, mniejszy ruch w budynku NOSPR, możliwość swobodnego poruszania się po sali, a do tego starannie dobrany, wyciszający repertuar i znakomici wykonawcy.
Nowa seria koncertowa „Pianissimo” to propozycja dla tych, których razi mocne światło, głośne rozmowy i hałas; dla tych, którzy źle się czują w tłumie. To bezpieczna przestrzeń dla osób z wysoką wrażliwością sensoryczną, które nie potrafią lub nie lubią za długo siedzieć w bezruchu.
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Katowice, plac Wojciecha Kilara 1