Zakup samochodu to dla wielu osób jedna z ważniejszych decyzji, jaką przychodzi im podjąć. Warto zatem wiedzieć, jakie dokładnie formalności należy spełnić, aby móc w pełni cieszyć się z posiadania własnego auta. Konieczne jest m.in. zarejestrowanie pojazdu w urzędzie i przedstawienie szeregu wymaganych dokumentów. O czym należy pamiętać, chcąc zarejestrować samochód? Zobacz, co powinieneś wiedzieć.
Umowa kupna-sprzedaży pojazdu – jak wygląda taki dokument?
Zakup pojazdu powinien być potwierdzony stosowanym dokumentem. W tym celu należy przygotować umowę kupna-sprzedaży samochodu, która powinna być spisana z uwzględnieniem konkretnych informacji. W umowie powinny znajdować się:
- data i miejsce podpisania umowy,
- dane sprzedawcy samochodu, w tym jego imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i zameldowania, numer oraz serię dowodu osobistego,
- dane osoby kupującej samochód, które powinny być spisane dokładnie tak samo, jak w przypadku zbywcy,
- dane współwłaściciela (jeżeli samochód był zarejestrowany lub będzie zarejestrowany na dwie osoby),
- informacje dotyczące samochodu (marka oraz dokładny model, rok produkcji, pojemność silnika oraz rodzaj paliwa),
- kwota transakcji,
- data przekazania samochodu nowemu właścicielowi,
- informacja, że sprzedawany pojazd stanowi własność sprzedającego,
- adnotacja, że kupujący zapoznał się ze stanem technicznym samochodu,
- załącznik będący listą dokumentów dotyczących kluczyków/kart, jakie kupujący otrzymuje.
Dokument kupna-sprzedaży samochodu powinien być przygotowany w dwóch kopiach, po jednej dla każdej ze stron. Istotnym elementem każdej takiej umowy jest odręczny podpis – kupującego i sprzedającego na każdym egzemplarzu. Bez tego dokument nie ma mocy prawnej.
Opłaty od nowo zakupionego samochodu – przygotuj się na nie!
Znajdujesz się w sytuacji, w której możesz sobie zadać pytanie: kupiłem auto, co dalej? Przede wszystkim musisz wiedzieć, że jesteś zobowiązany do uiszczenia opłaty wynikającej z podatku PCC. Terminu, którego warto przestrzegać, to 14 dni od dnia podpisania umowy. Podatek PCC wynosi 2% od kwoty kupna pojazdu. Osoba kupująca pojazd uzupełnia stosowny druk i samodzielnie oblicza należności. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że zdarzają się sytuacje, kiedy nie jest wymagane wnoszenie opłaty PCC. Zwolnione są z niej osoby kupujące pojazd na fakturę, dla własnej działalności gospodarczej czy kupujący pojazdy sprowadzone zza granicy.
Osoba nabywająca używane auto powinna również przedstawić w urzędzie wydziału komunikacji ważne badania techniczne. Jeżeli auto takich nie ma, należy udać się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów i wykonać standardowy przegląd – jego koszt to 100 zł.
Przy rejestracji pojazdu, kupujący ponosi koszty za:
- wyrobienie pozwolenia czasowego na poruszanie się samochodem,
- dowód rejestracyjny,
- znaki legalizacyjne,
- nalepki kontrolne,
- tablice rejestracyjne,
- opłaty ewidencyjne.
Wydział komunikacyjny ma do 30 dni na wydanie wszystkich niezbędnych dokumentów nowo zarejestrowanego pojazdu. W tym czasie, mając ważne ubezpieczenie OC, kierowca może poruszać się samochodem, posługując się czasowym pozwoleniem.