Bliżej Śląska, bliżej Twoich spraw

Zakup samochodu na Śląsku – co powinieneś zrobić, kiedy stajesz się właścicielem pojazdu

Dodano: , źródło: Artykuł sponsorowany/Materiały dostarczone przez zleceniodawcę

Zakup samochodu to dla wielu osób jedna z ważniejszych decyzji, jaką przychodzi im podjąć. Warto zatem wiedzieć, jakie dokładnie formalności należy spełnić, aby móc w pełni cieszyć się z posiadania własnego auta. Konieczne jest m.in. zarejestrowanie pojazdu w urzędzie i przedstawienie szeregu wymaganych dokumentów. O czym należy pamiętać, chcąc zarejestrować samochód? Zobacz, co powinieneś wiedzieć.

Umowa kupna-sprzedaży pojazdu – jak wygląda taki dokument?

Zakup pojazdu powinien być potwierdzony stosowanym dokumentem. W tym celu należy przygotować umowę kupna-sprzedaży samochodu, która powinna być spisana z uwzględnieniem konkretnych informacji. W umowie powinny znajdować się:

  • data i miejsce podpisania umowy,
  • dane sprzedawcy samochodu, w tym jego imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i zameldowania, numer oraz serię dowodu osobistego,
  • dane osoby kupującej samochód, które powinny być spisane dokładnie tak samo, jak w przypadku zbywcy,
  • dane współwłaściciela (jeżeli samochód był zarejestrowany lub będzie zarejestrowany na dwie osoby),
  • informacje dotyczące samochodu (marka oraz dokładny model, rok produkcji, pojemność silnika oraz rodzaj paliwa),
  • kwota transakcji,
  • data przekazania samochodu nowemu właścicielowi,
  • informacja, że sprzedawany pojazd stanowi własność sprzedającego,
  • adnotacja, że kupujący zapoznał się ze stanem technicznym samochodu,
  • załącznik będący listą dokumentów dotyczących kluczyków/kart, jakie kupujący otrzymuje.

Dokument kupna-sprzedaży samochodu powinien być przygotowany w dwóch kopiach, po jednej dla każdej ze stron. Istotnym elementem każdej takiej umowy jest odręczny podpis – kupującego i sprzedającego na każdym egzemplarzu. Bez tego dokument nie ma mocy prawnej.

Opłaty od nowo zakupionego samochodu – przygotuj się na nie!

Znajdujesz się w sytuacji, w której możesz sobie zadać pytanie: kupiłem auto, co dalej? Przede wszystkim musisz wiedzieć, że jesteś zobowiązany do uiszczenia opłaty wynikającej z podatku PCC. Terminu, którego warto przestrzegać, to 14 dni od dnia podpisania umowy. Podatek PCC wynosi 2% od kwoty kupna pojazdu. Osoba kupująca pojazd uzupełnia stosowny druk i samodzielnie oblicza należności. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że zdarzają się sytuacje, kiedy nie jest wymagane wnoszenie opłaty PCC. Zwolnione są z niej osoby kupujące pojazd na fakturę, dla własnej działalności gospodarczej czy kupujący pojazdy sprowadzone zza granicy.

Osoba nabywająca używane auto powinna również przedstawić w urzędzie wydziału komunikacji ważne badania techniczne. Jeżeli auto takich nie ma, należy udać się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów i wykonać standardowy przegląd – jego koszt to 100 zł.

Przy rejestracji pojazdu, kupujący ponosi koszty za:

  • wyrobienie pozwolenia czasowego na poruszanie się samochodem,
  • dowód rejestracyjny,
  • znaki legalizacyjne,
  • nalepki kontrolne,
  • tablice rejestracyjne,
  • opłaty ewidencyjne.

Wydział komunikacyjny ma do 30 dni na wydanie wszystkich niezbędnych dokumentów nowo zarejestrowanego pojazdu. W tym czasie, mając ważne ubezpieczenie OC, kierowca może poruszać się samochodem, posługując się czasowym pozwoleniem.

Ładowanie Rozmowy