Bliżej Śląska, bliżej Twoich spraw

Rządowy plan na 100 obwodnic. Oto mapa inwestycji w woj. śląskim

Dodano: , źródło: Ministerstwie Infrastruktury

Według wstępnych szacunków wartość inwestycji, które zostaną zrealizowane w ramach programu 100 obwodnic, to 28 miliardów złotych. Program będzie realizowany w latach 2020-2030. Oto mapa inwestycji w województwie śląskim.

Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej – to główne założenia opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

- Ruch pojazdów przez środek miejscowości i uciążliwości z tym związane: korki, zanieczyszczenie powietrza, hałas, to codzienność wielu Polaków. Aby zwiększył się komfort życia mieszkańców zatłoczonych dziś miast i miasteczek, wybudujemy w ciągu 10 lat 100 obwodnic, które wyprowadzą ruch tranzytowy poza tereny zabudowane i przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W programie zostały ujęte zadania na różnym etapie przygotowania. Wybór obwodnic do realizacji odbywał się przy uwzględnieniu stanu prac przygotowawczych, natężenia ruchu, w tym ruchu ciężkiego, stanu bezpieczeństwa ruchu w miejscowościach liczonego poziomem wypadkowości i ofiarami wypadków, poprawy dostępności połączeń z państwami sąsiednimi oraz koniecznością zachowania zrównoważonego rozwoju kraju.

Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł.

- Szacunkowa wartość programu została wstępnie określona na 28 miliardów złotych – powiedział Adamczyk dziennikarzom.

Minister wyjaśnił, że wartość całego programu jest szacunkowa, gdyż w przypadku 43 obwodnic przygotowano już wstępne warianty ich przebiegu, ale nie są one jeszcze znane "co do kilometra".

W wojewodztwie śląski do 2030 roku ma powstać pięć obwodnic. Są to:

Obwodnica Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46

  • Stan prac przygotowawczych:

Dla inwestycji tej nie były prowadzone prace przygotowawcze.   

  • Planowana data ogłoszenia przetargu: II kw. 2024 r.
  • Cel realizacji inwestycji:

Podstawowym celem budowy obwodnicy Blachowni i Herb jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża  przez miejscowości te w związku z sąsiedztwem nowo wybudowanej autostrady A1 obiegającej Częstochowę. W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie A1 z planowaną drogą ekspresową S11.

Dzięki tym działaniom nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców (odcinek ten charakteryzuje się stosunkowo dużą liczbą wypadków, jaka miała miejsce w ostatnich latach), odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w tych miastach. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinku drogi krajowej nr 46 od Lublińca do Częstochowy.

Obwodnica Szczekocin i Goleniowych w ciągu drogi krajowej nr 78

  • Długość: 12,8 km;
  • Koszt: ok. 382,5 mln zł;
  • Stan prac przygotowawczych:

Prace przygotowawcze dla zadania rozpoczęły się już wiele lat temu, w związku z czym inwestycja jest już częściowo przygotowana do realizacji i posiada decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Ujęcie w programie 100 obwodnic umożliwi przyspieszenie realizacji zadania.

  • Data uzyskania DŚU: IV kw. 2012 r.  
  • Planowana data ogłoszenia przetargu: II kw. 2023 r.
  • Podpisanie umowy: 2023
  • Lata realizacji (budowy): 2023-2026
  • Cel realizacji inwestycji:

Podstawowym celem budowy obwodnicy Szczekocin i Goleniowych jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin i dalej do Goleniowych, zadanie przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno–wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na dotychczasowej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny.

Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa.

Obwodnica Kroczyc w ciągu drogi krajowej nr 78

  • Długość: 9,2 km;
  • Koszt: ok. 276 mln zł;
  • Stan prac przygotowawczych:

Prace przygotowawcze dla zadania rozpoczęły się już wiele lat temu, w związku z czym inwestycja jest już częściowo przygotowana do realizacji i posiada decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Ujęcie w programie 100 obwodnic umożliwi przyspieszenie realizacji zadania.

  • Data uzyskania DŚU: IV kw. 2012 r.  
  • Planowana data ogłoszenia przetargu: II kw. 2023 r.
  • Podpisanie umowy: 2023
  • Lata realizacji (budowy): 2023-2026
  • Cel realizacji inwestycji:

Podstawowym celem budowy obwodnicy Kroczyc jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez tę miejscowość. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin, przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno–wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny.

Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa.

Obwodnica Pradeł w ciągu drogi krajowej nr 78

  • Długość: 2,2 km;
  • Koszt: ok. 66 mln zł;
  • Stan prac przygotowawczych:

Prace przygotowawcze dla zadania rozpoczęły się już wiele lat temu, w związku z czym inwestycja jest już częściowo przygotowana do realizacji i posiada decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Ujęcie w programie 100 obwodnic umożliwi przyspieszenie realizacji zadania.

  • Data uzyskania DŚU: IV kw. 2012 r.
  • Planowana data ogłoszenia przetargu: II kw. 2023 r.
  • Podpisanie umowy: 2023
  • Lata realizacji (budowy): 2023-2026
  • Cel realizacji inwestycji:

Podstawowym celem budowy obwodnicy Pradeł jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez tę miejscowość. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78 na odcinku od połączenia z A1 na wysokości Pyrzowic do Szczekocin, przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północno–wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny.

Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z S7 na wysokości Jędrzejowa.

Obwodnica Nakła Śląskiego oraz Świerklańca w ciągu drogi krajowej nr 78

  • Stan prac przygotowawczych:

Dla przedmiotowej inwestycji nie były prowadzone prace przygotowawcze.

  • Planowana data ogłoszenia przetargu: II kw. 2024 r.
  • Cel realizacji inwestycji:

Podstawowym celem budowy obwodnicy miejscowości Nakła Śląskiego oraz Świerklańca jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz innymi inwestycjami na drodze krajowej nr 78, zadanie przyczyni się do odciążenia układu komunikacyjnego w ruchu drogowym na obszarze obejmującym północne tereny woj. śląskiego. Nowobudowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny.

Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z drogą krajową nr 11 a w przyszłości S11.

Budowa obwodnic będzie finansowana z pieniędzy Krajowego Funduszu Drogowego

Budowa obwodnic będzie finansowana z pieniędzy Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Kolejnym źródłem wpływów do KFD są też pieniądze unijne.

Obecnie realizowany Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) przewiduje budowę 43 obwodnic o łącznej długości 447,5 km i wartości 11,3 mld zł. Dotychczas, do końca 2019 r., oddano do ruchu w ramach tego programu 15 obwodnic, a w ramach wcześniejszych działań inwestycyjnych wybudowano ich w sumie 64.

Ładowanie Rozmowy