Wsiadasz do pociągu Kolei Śląskich na stacji, na terenie której nie ma kasy biletowej, spieszysz się i nagle w jadącym pociągu uświadamiasz sobie, że nie posiadasz gotówki? Ile razy byliśmy świadkiem takiej sytuacji. Pasażerowie spółki, którzy mieszkają w niewielkich gminach lub na przedmieściach są zmuszeni do pilnowania tego, by zawsze posiadać przy sobie choć kilka złotych w bilonie. Inaczej skorzystanie z możliwości transportu koleją będzie niemożliwe.
Nie mam biletu miesięcznego, bo nie korzystam stale z pociągu, ale dziwi mnie, że taka wielka firma wciąż nie wprowadziła terminali do składów. Płacić kartą można już wszędzie, nawet w kioskach i małych sklepach, dlaczego nie można w pociągu? – zastanawia się Marek, student Politechniki Śląskiej, jadąc na trasie Katowice Podlesie – Katowice Dworzec Główny.
Takich osób jest więcej. Przymus posiadania gotówki, najlepiej wyliczonej, w tzw. „drobnych”, jeśli musimy kupić bilet w pociągu bywa uciążliwy, szczególnie, gdy wsiadamy do składu w niewielkiej miejscowości, gdzie odległość do najbliższego bankomatu bywa spora. Ogromnym udogodnieniem dla pasażerów i samych pracowników składów KŚ byłoby wdrożenie płatności bezgotówkowych. Okazuje się, że na to trzeba będzie jeszcze poczekać.
Terminale płatnicze w pociągach KŚ to melodia przyszłości. Jak dalekiej? Wciąż nie wiadomo
Brak możliwości płacenia kartą w składach głównego śląskiego przewoźnika kolejowego dziwi wielu pasażerów, szczególnie w dobie programu „Polska Bezgotówkowa”, inaczej Program Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego, dzięki któremu nawet niewielkie firmy i punkty handlowo-usługowe zyskały możliwości wprowadzenia terminali płatniczych, a co za tym idzie – prawdziwych udogodnień dla klientów. Płatność elektroniczna umożliwia także uiszczanie opłaty w innych walutach, co do dziś w składach Kolei Śląskich jest niemożliwe.
W Kolejach Śląskich ciągle zastanawiamy się nad wdrażaniem nowy rozwiązań, które podnosiłyby komfort naszych podróżnych. Biletomaty w pociągach czy płatność kartą u konduktora z pewnością byłyby ciekawym udogodnieniem, stąd też badamy różnego rodzaju uwarunkowania do wprowadzenia tego typu rozwiązań. Wymaga to jednak przeskoczenia różnego rodzaju technologicznych barier, stąd też trudno już teraz mówić o szczegółach czy dokładnych terminach – informuje Magdalena Iwańska, rzecznik prasowy spółki Koleje Śląskie.
Coraz większe zainteresowanie płatnościami za pośrednictwem programów płatniczych
Z naszych obserwacji widzimy, że coraz bardziej wzrasta zainteresowanie mobilnymi kanałami sprzedaży, stąd też w pierwszej kolejności będziemy się starać doskonalić tę gałąź naszej sprzedaży. Już teraz można w ten sposób zakupić nasz bilet np. poprzez aplikacje: e-KŚ, SkyCash, e-Podróżnik oraz naszą stronę internetową. Tak zakupionego biletu oczywiście nie trzeba drukować, wystarczy podczas kontroli biletów okazać specjalny kod QR wygenerowany podczas transakcji – tłumaczy rzecznik prasowy KŚ.
Warto jednak zauważyć, że płatność kartą jest do tej pory najbezpieczniejszą i bardziej intuicyjną z płatności bezgotówkowych, łatwo dostępnych i nie wymagających wdrażania się w działanie platform płatniczych, z czym mogą mieć problem osoby starsze.