W drugiej połowie sierpnia br. kierowcy zyskają do dyspozycji kolejny fragment drogi ekspresowej S1. Udostępniony zostanie 10-kilometrowy odcinek od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze wraz z 600-metrowym fragmentem drogi krajowej nr 44. Inwestycję wizytował Wojewoda Śląski Marek Wójcik.
Kolejny etap ważnej trasy
Nowo wybudowany fragment jest częścią większego przedsięwzięcia – budowy S1 na odcinku Mysłowice – Bielsko-Biała. Droga ta łączy autostradę A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu, stanowiąc istotny korytarz transportowy dla województwa śląskiego i całego południa kraju.
W ramach sierpniowego otwarcia do ruchu trafi również kolejny odcinek obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44, realizowany przez krakowski Oddział GDDKiA. Od węzła Oświęcim do ronda na ul. Wojewódzkiej w Pławach kierowcy pojadą nową, 4,1-kilometrową trasą.
Zakres wykonanych prac
Na blisko 16-kilometrowym odcinku S1 Oświęcim – Dankowice powstały trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. W ramach inwestycji wybudowano 18 obiektów inżynierskich, wśród których znalazło się pięć obiektów mostowych, siedem wiaduktów drogowych, dwa wiadukty kolejowe, estakada, dwa zespolone przejścia dolne dla dużych i średnich zwierząt oraz kładka dla pieszych.
Duży nacisk położono na ochronę środowiska. Zbudowano 7 przejść dla płazów oraz 6 przepustów pełniących funkcję przejść dla zwierząt. Powstało również 17 zbiorników retencyjnych i 21 zbiorników spełniających funkcję rozrodczą dla płazów, w tym 5 zbiorników zastępczych.
Przygotowanie na przyszłość
Projekt zakłada możliwość rozbudowy. Jezdnie rozdzielono 12-metrowym pasem, co w przyszłości umożliwi dobudowanie trzeciego pasa ruchu w obu kierunkach. Dzięki temu S1 będzie mogła sprostać rosnącemu natężeniu ruchu.
Finansowanie inwestycji
Budowa drogi ekspresowej S1 jest współfinansowana z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Kwota inwestycji przekracza 1 mld zł.