Bliżej Śląska, bliżej Twoich spraw

Do Sławkowa dotarł pierwszy pociąg kontenerowy z Chin

Dodano: , źródło: PAP

Pierwszy pociąg kontenerowy z Chin dotarł szerokim torem do Sławkowa. Dziś został oficjalnie przyjęty w Euroterminalu. Pokonanie blisko 9,5 tys. km zajęło 12 dni, a ta trasa określana jest jako część nowego Jedwabnego Szlaku.

 

Starania o otwarcie połączenia towarowego z Chin do Sławkowa trwały od kilku lat, a pierwszy pociąg z 45 kontenerami wyruszył do Polski szerokim torem w Wigilię świąt Bożego Narodzenia. Przejechał w sumie blisko 9,5 tys. km przez Chiny, Kazachstan, Rosję i Ukrainę. Do Sławkowa dotarł w niedzielę, a dziś został oficjalnie przyjęty w Euroterminalu. Tu zostaną przeładowane i dostarczone do odbiorców docelowych.

 

Cieszę się, że pociąg szybko i bezpiecznie dotarł do Polski, wykorzystując najdalej na Zachód wysuniętą linię szerokotorową. Dzięki temu rozszerzamy naszą ofertę transportową i logistyczną o kolejne produkty intermodalne. Wpisuje się to w strategię spółki, której celem jest dywersyfikacja przewozów i kierunków transportu – powiedział prezes spółki PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Zbigniew Tracichleb, cytowany w komunikacie prasowym spółki.

W Sławkowie kończy się szeroki tor

 

Sławków k. Dąbrowy Górniczej to najbardziej na zachód wysunięte miejsce w Europie, gdzie sięga wiodący ze wschodu szeroki tor kolejowy. Linia o szerokim rozstawie torów (1520 mm) styka się tu z normalnotorową (1435 mm). Znajdujący się tu Euroterminal Sławków został zmodernizowany i jest gotowy do przyjmowania i przeładunku towarów, które do naszej części Europy mogą docierać właśnie koleją.

 

Nawiązanie współpracy PKP LHS z Xi'an Free Trade Port Construction and Operation oraz partnerami logistycznymi z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy pozwoli na uruchomienie regularnych połączeń z Xi'an do Sławkowa. Pociągi z kontenerami mogą docierać tu w 10-12 dni - znacznie szybciej niż alternatywnym transportem morskim.

Przedstawiciele PKP LHS wskazują, iż o wyborze szerokotorowej linii zdecydowały między innymi brak konieczności przeładunku towarów na granicy Unii Europejskiej, możliwość prowadzenia najdłuższych pociągów kontenerowych w Europie o długości do 950 m oraz potencjał przeładunkowy Euroterminalu Sławków.



To hub logistyczny, posiadający duże możliwości dalszej dystrybucji ładunków z Chin oraz ich koncentracji i wysyłki w drogę powrotną. Sławków to również początek transkaspijskiej trasy TMTM, co stwarza dogodną możliwość eksportu żywności, a tym samym zbalansowania ładunków w kierunku do Chin. Jestem przekonany, że obie trasy odegrają ważną rolę w rozwoju przewozów kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku – mówił w rozmowie z PAP członek zarządu ds. handlu i eksploatacji PKP LHS Dariusz Sikora.

Nowy Jedwabny Szlak


Miasto Xi'an w środkowych Chinach, skąd 24 grudnia wyruszył pierwszy pociag do Sławkowa, liczy ok. 13 mln mieszkańców. Jest ważnym ośrodkiem gospodarczym z rozwiniętym przemysłem wysokich technologii, maszynowym, elektrotechnicznym i hutniczym. Jest również dawną stolicą Chin - właśnie tu zaczynał się historyczny Jedwabny Szlak. Obecnie jest najszybciej rozwijającym się portem śródlądowym i centrum logistycznym na Nowym Jedwabnym Szlaku.

 

LHS, czyli Linia Hutnicza Szerokotorowa, to najdłuższa linia szerokotorowa w Polsce przeznaczona do transportu towarowego. Łączy kolejowe przejście graniczne polsko-ukraińskie Hrubieszów/Izów z woj. śląskim. Liczy prawie 400 km i biegnie przez pięć województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie.

 

Rozwój współpracy z Xi’an może sprawić, że Euroterminal Sławków stanie się ważnym punktem przeładunkowym na trasie kolejowej łączącej Daleki Wschód – przede wszystkim Chiny – z Europą Zachodnią, tworząc tańszą i szybszą alternatywę dla transportu towarów drogą morską. W Sławkowie towary ze wschodu mogą być przeładowywane na inne pociągi, które dostarczą je do odbiorców w zachodniej i południowej Europie.

Ładowanie Rozmowy