Bliżej Śląska, bliżej Twoich spraw

Poseł Michał Gramatyka postuluje zmianę muzyki w Pendolino. Zamiast jednego nokturna - cykl preludiów Fryderyka Chopina?

Dodano: , źródło: Sejm.gov.pl, fot. pixabay.com

Poseł Michał Gramatyka reprezentujący województwo śląskie razem z Hanną Gill-Piątek (oboje z Polska 2050) złożyli poselską interpelację do ministra aktywów państwowych oraz ministra kultury, dziedzictwa narodowego i sportu w sprawie utworów Fryderyka Chopina odtwarzanych w pociągach PKP Intercity Premium.

Czego domagają się posłowie?

Okazuje się, że na sercu leży im dobro podróżnych i zamiłowanie do muzyki klasycznej. Otóż chodzi o to, że Polskie Koleje Państwowe S.A serwują pasażerom Express Intercity Premium obsługiwanego przez składy Pendolino „Nokturn Es Dur" (op. 9), Fryderyka Chopina podczas każdego planowego postoju. Posłowie uważają, że zbyt częste słuchanie tego utworu doprowadzi do zniechęcenia do słuchania muzyki kompozytora. Przedstawiciele Polski 2050 proponują urozmaicenie ścieżki dźwiękowej towarzyszącej podróży Pendolino. Posłowie podkreślają, że monotonia muzyczna może nie podobać się szczególnie tym pasażerom, którzy jadą z Bielska-Białej do Gdyni Głównej, bowiem trasa zajmuje 6,5 godziny, a znajduje się na niej aż 19 przystanków, podczas których w pociągu rozbrzmiewa muzyka Chopina.

- Promocja muzyki Fryderyka Chopina jest misją, która zasługuje na pochwałę, w opisanej sytuacji powtarzalność utworu i jego bezustanne odtwarzanie prowadzić może wręcz do antypromocji. Na to mistrz Chopin z pewnością nie zasłużył – zaznaczają posłowie w interpelacji.

Pasażerowie słuchają tego utworu od 2014 roku, a więc od czasu, kiedy do floty PKP dołączyło Pendolino. Tymczasowo, w 2019 roku, motyw muzyczny zmieniono z uwagi na to, że wspomniany rok okrzyknięto rokiem Stanisława Moniuszki.

- Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP IC, za pośrednictwem PKP S.A., utwór „Nokturn Es Dur” Fryderyka Chopina emitowany jest na pokładzie pociągów kategorii Express Intercity Premium od momentu rozpoczęcia regularnych kursów pociągów Pendolino w grudniu 2014 roku – czytamy w odpowiedzi Macieja Małeckiego, wiceministra aktywów państwowych.

Wiceminister dodał też, że wspomniany utwór z biegiem czasu stał się „integralną częścią podróży i wielu pasażerów identyfikuje go z pociągami Express Intercity Premium”. 

Co zamiast utworu Chopina?

Posłanka z Hanna Gill-Piątek i poseł Michał Gramatyka mają też receptę. Wskazują, że repertuar utworów promowanych w pociągach PKP Intercity Premium warto wzbogacić o cykl preludiów Fryderyka Chopina. Jak wskazują, to 24 utwory skomponowane we wszystkich 24 tonacjach.

- (..) stanowią spójną całość, nawiązującą do najlepszych, bachowskich wzorców, podążającą za ideą nieskończoności. Całość trwa ok. 45 minut, więc zapewnia niepowtarzalność motywów przez całą długą podróż, urozmaica ją i efektywnie wpłynie na promocję twórczości Chopina. Taka ilustracja muzyczna, zestawiona koniecznie z informacją o tytule (tonacji, numerze dzieła) i wykonaniu utworu z pewnością wytworzyłaby odpowiedni efekt promocyjny – piszą posłowie w interpelacji.

Ministerstwo nie wyklucza zmian, jednak wskazuje, że powinny być dokonywane z należytą starannością, dbałością o utrzymanie najwyższych standardów i z poszanowaniem opinii pasażerów. Wiceminister zaznaczył też, że Zarząd PKP Intercity S.A. wskazał, iż spółka regularnie prowadzi badania satysfakcji klienta.

Pasażerowie się nie skarżą?

- Do tej pory Spółka nie otrzymywała zgłoszeń sugerujących negatywny odbiór odtwarzanego utworu przez pasażerów. Z informacji przekazanych przez PKP IC wynika, iż system zarządzania multimediami na pokładzie pociągów Pendolino umożliwia wgranie tylko jednego pliku dźwiękowego, który jest odtwarzany automatycznie. Nie ma możliwości technicznych emisji różnorodnych utworów na poszczególnych stacjach – wyjaśnia Maciej Małecki.

 

Ładowanie Rozmowy