Ponad tydzień zabrało ZTM i Metropolii GZM naprawienie wywołanej cyberatakiem awarii Śląskiej Karta Usług Publicznych. W czwartek ma rozpocząć się ponowne uruchamianie systemu dla pasażerów.
Przypominamy, że do awarii doszło w nocy z 7 na 8 lutego, a przyczyną problemów okazał się cyberatak. Władz GZM przekonują, że nic nie wskazuje na to, aby mogło dojść do wycieku danych pasażerów, niemniej zgłoszenie o przeprowadzenie niezależnych wyjaśnień zostało przekazane do właściwych służb. O cyberataku zostały powiadomione służby związane z bezpieczeństwem Internetu oraz ochroną danych osobowych – NASK, a także Urząd Ochrony Danych Osobowych. Sprawę zgłoszono również policji.
Awaria systemu ŚKUP była przyczyną utrudnień w zakupie biletów komunikacji miejskiej – kasowniki i biletomaty nie działały. Problemy po cyberataku nie zakłóciły jednak funkcjonowania samej komunikacji miejskiej – autobusy, tramwaje i trolejbusy jeżdżą bez większych problemów.
Wraca system ŚKUP. Udało się "posprzatać" po awarii
W czwartek 16 lutego rozpoczęło się stopniowe włączanie poszczególnych elementów systemu i urządzeń, z których korzystają pasażerowie – portalu, aplikacji Mobilny ŚKUP, tablic SDIP, biletomatów oraz kasowników w pojazdach. Na stronie internetowej ZTM pojawiają się już zaktualizowane rozkłady jazdy.
Po południu pasażerowie mogą obserwować włączanie się poszczególnych urządzeń. Mają być uruchamiane etapami. Wcześniej odtworzono bezpieczną infrastrukturę i przywrócono zostały bazy danych.
Przywrócenie działania systemu to proces. Powoli zmierzamy do jego końca. Dziś w ciągu dnia pasażerowie będą mogli zauważać działanie poszczególnych części systemu. Kiedy cały system będzie w pełni sprawny, poinformujemy o tym osobnym komunikatem - wyjaśnia Łukasz Zych z biura prasowego GZM.
Na czas trwania awarii, dla pasażerów posługujących się kartami ŚKUP, ZTM przygotował alternatywne sposoby zakupu i korzystania z biletów.