W związku z wykryciem przypadków zarażenia koronawirusem w Europie wielu konsumentów zastanawia się, czy może zrezygnować z wykupionej w biurze podróży wycieczki lub zwrócić bilet lotniczy. Poniżej prezentujemy szczegółowe informacje o prawach konsumentów i obowiązkach przedsiębiorców w takich przypadkach.
Koronawirus a rezygnacja z wycieczki
Zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych podróżny może bezpłatnie odstąpić od umowy o udział w wycieczce lub wczasach w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Konsument rezygnując z wycieczki może żądać wyłącznie zwrotu dokonanych wpłat i nie może ubiegać się o dodatkowe zadośćuczynienie czy odszkodowanie.
- W przypadku każdego wniosku o odstąpienie od umowy biuro podróży musi sprawdzić czy zaszły przesłanki do takiego odstąpienia. Innymi słowy czy w miejscu, do którego konsument planował lecieć, istnieje realne zagrożenie jego zdrowia. Jeżeli tak, biuro ma obowiązek uznać roszczenie podróżnego. W przypadku wątpliwości dotyczących indywidualnych umów z biurami podróży zachęcam do korzystania z darmowej pomocy prawnej świadczonej przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumenta – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
W przypadku szacowania ryzyka kraju destynacji pomocne są informacje dostarczane przez Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwo Spraw Zagranicznych czy Światową Organizację Zdrowia (WHO) – komunikaty te mogą dla konsumenta stanowić uzasadnienie wystąpienia owych nagłych i nieprzewidzianych okoliczności, w tym związanych z zagrożeniem zdrowotnym w kraju podróży.
Bilety lotnicze
Przy zakupie biletów lotniczych nie ma szczególnych przepisów w zakresie możliwości odstąpienia w przypadku "nadzwyczajnych okoliczności”. Do czasu wykonania usługi można – co do zasady – dokonać zmiany terminu lotu lub nawet zwrócić bilet lotniczy. Przewoźnik może jednak zastrzec, że pasażer ponosi konsekwencje finansowe takich zmian. Kwestie te – ponieważ nie reguluje ich prawo lotnicze – określają regulaminy przewoźników oraz stosowane przez nich taryfy.
- Kwestia zwrotu biletów lotniczych nie jest tak szczegółowo uregulowana jak odstąpienia od wycieczki z biurem podróży. Nie ulega jednak wątpliwości, że linie lotnicze także powinny zachować się odpowiedzialnie i monitorować bieżącą sytuację aby uniknąć zagrożenia dla zdrowia pasażerów – dodaje prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
W przypadku wątpliwości natury prawnej zachęcamy do korzystania z darmowych porad konsumenckich świadczonych przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.
Koronawirus na świecie
Epidemia koronawirusa SARS-CoV-2 dociera do kolejnych krajów. Z powodu choroby zmarło już 3 389 osób, a wyleczono 55 662. Do tej pory odnotowano przypadki zakażenia w 90 państwach świata. Są to m.in.:
- Chiny - 80 556 przypadków zachorowań
- Korea Południowa - 6 593 przypadki zachorowań
- Iran - 4 747 przypadków zachorowań
- Włochy - 3 858 przypadków zachorowań
- Niemcy - 545 przypadków zachorowań
- Francja - 423 przypadki zachorowań
- Japonia - 360 przypadków zachorowań
- Hiszpania 282 przypadki zachorowań
- Stany Zjednoczone - 233 przypadki zachorowań
- Szwajcaria - 119 przypadków zachorowań
- Singapur - 117 przypadków zachorowań
- Wielka Brytania - 116 przypadków zachorowań
- Szwecja - 94 przypadki zachorowań
- Norwegia - 91 przypadków zachorowań
- Australia - 60 przypadków zachorowań
- Kanada - 46 przypadków zachorowań
- Grecja - 31 przypadków zachorowań
- Czechy - 12 przypadków zachorowań
- Chorwacja 11 przypadków zachorowań
Sytuację na bieżąco można kontrolować na specjalnej, interaktywnej mapie, którą przygotował Johns Hopkins University w Baltimore w USA.