Bliżej Śląska, bliżej Twoich spraw

Masz wykupioną wycieczkę do kraju, gdzie jest koronawirus? Sprawdź, co radzi UOKiK

Dodano: , źródło: UOKiK

W związku z wykryciem przypadków zarażenia koronawirusem w Europie wielu konsumentów zastanawia się, czy może zrezygnować z wykupionej w biurze podróży wycieczki lub zwrócić bilet lotniczy. Poniżej prezentujemy szczegółowe informacje o prawach konsumentów i obowiązkach przedsiębiorców w takich przypadkach.

Koronawirus a rezygnacja z wycieczki

Zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych podróżny może bezpłatnie odstąpić od umowy o udział w  wycieczce lub wczasach w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Konsument rezygnując z wycieczki może żądać wyłącznie zwrotu dokonanych wpłat i nie może ubiegać się o dodatkowe zadośćuczynienie czy odszkodowanie.

- W przypadku każdego wniosku o odstąpienie od umowy biuro podróży musi sprawdzić czy zaszły przesłanki do takiego odstąpienia. Innymi słowy czy w miejscu, do którego konsument planował lecieć, istnieje realne zagrożenie jego zdrowia. Jeżeli tak, biuro ma obowiązek uznać roszczenie podróżnego. W przypadku wątpliwości dotyczących indywidualnych umów z biurami podróży zachęcam do korzystania z darmowej pomocy prawnej świadczonej przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumenta – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

W przypadku szacowania ryzyka kraju destynacji pomocne są informacje dostarczane przez Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwo Spraw Zagranicznych czy Światową Organizację Zdrowia (WHO) – komunikaty te mogą dla konsumenta stanowić uzasadnienie wystąpienia owych nagłych i nieprzewidzianych okoliczności, w tym związanych z zagrożeniem zdrowotnym w kraju podróży.

Bilety lotnicze

Przy zakupie biletów lotniczych nie ma szczególnych przepisów w zakresie możliwości odstąpienia w przypadku "nadzwyczajnych okoliczności”. Do czasu wykonania usługi można – co do zasady – dokonać zmiany terminu lotu lub nawet zwrócić bilet lotniczy.  Przewoźnik może jednak zastrzec, że pasażer ponosi konsekwencje finansowe takich zmian.  Kwestie te – ponieważ nie reguluje ich prawo lotnicze – określają regulaminy przewoźników oraz stosowane przez nich taryfy.

- Kwestia zwrotu biletów lotniczych nie jest tak szczegółowo uregulowana jak odstąpienia od wycieczki z biurem podróży. Nie ulega jednak wątpliwości, że linie lotnicze także powinny zachować się odpowiedzialnie i monitorować bieżącą sytuację aby uniknąć zagrożenia dla zdrowia pasażerów – dodaje prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

W przypadku wątpliwości natury prawnej zachęcamy do korzystania z darmowych porad konsumenckich świadczonych przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.

Koronawirus na świecie

Epidemia koronawirusa SARS-CoV-2 dociera do kolejnych krajów. Z powodu choroby zmarło już 3 389 osób, a wyleczono 55 662. Do tej pory odnotowano przypadki zakażenia w 90 państwach świata. Są to m.in.:

  • Chiny - 80 556 przypadków zachorowań
  • Korea Południowa - 6 593 przypadki zachorowań
  • Iran - 4 747 przypadków zachorowań
  • Włochy - 3 858 przypadków zachorowań
  • Niemcy - 545 przypadków zachorowań
  • Francja - 423 przypadki zachorowań
  • Japonia - 360 przypadków zachorowań
  • Hiszpania 282 przypadki zachorowań
  • Stany Zjednoczone - 233 przypadki zachorowań
  • Szwajcaria - 119 przypadków zachorowań
  • Singapur - 117 przypadków zachorowań
  • Wielka Brytania - 116 przypadków zachorowań
  • Szwecja - 94 przypadki zachorowań
  • Norwegia - 91 przypadków zachorowań
  • Australia - 60 przypadków zachorowań
  • Kanada - 46 przypadków zachorowań
  • Grecja - 31 przypadków zachorowań
  • Czechy - 12 przypadków zachorowań
  • Chorwacja 11 przypadków zachorowań

Sytuację na bieżąco można kontrolować na specjalnej, interaktywnej mapie, którą przygotował Johns Hopkins University w Baltimore w USA.

 

Ładowanie Rozmowy